Köpvillkor

Uppdaterade 2024-09-16

1. Beställning

När du genomfört en beställning skickas en beställningsbekräftelse till den e-postadress du uppgav i kassan. I e-postmeddelandet finns all information kring din beställning, som fakturaadress, leveransadress, produkter, priser och fraktkostnad. Om något är fel i beställningen, bör du kontakta oss omedelbart.

2. Betalning

Hos oss betalar du smidigt och enkelt med Klarna Checkout, vilket innefattar bland annat faktura, swish och direktbetalning.

3. Leveransvillkor

Vi erbjuder 2 typer av fraktalternativ, Standardleverans samt Expressleverans. Väljer du Standardleverans skicka vi din order med Early Bird och har en beräknad leveranstid på 2-4 arbetsdagar. Väljer du Expressleverans skickas din order med DHL och har en beräknad leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Hanteringstid ej inräknad.

Early Bird levererar direkt hem till dörr / brevlåda och DHL levererar till ombud. Har du funderingar kan du alltid kontakta oss.

Standardleverans kostar 59kr och Expressleverans kostar 99kr.

3.1 Spåra Din Leverans

Det enklaste sättet att spåra din order är genom att ladda ner appen “Mina Paket”. Paketet synkas automatiskt med din e-post och du kan se status på leveransen.

Det går även bra att spåra ditt paket genom spårningsnumret som skickas i ett separat mail / sms från fraktbolaget.

  • Om vi skickat ditt paket med Early Bird så kommer du få ett mail och sms direkt från Early Bird. Ha i åtanke att det kan ta upp till 1-2 dygn innan spårningsinformation uppdateras.
  • Om vi skickat ditt paket med DHL så kommer du få ett mail / sms när paketet kan hämtas på ombud.

3.2 Adressändring

När din order är genomförd går det i de flesta fall inte att ändra adress. Kunden är skyldig att ha rätt adress under köpet. 

Om adressen skulle vara felaktig ber vi er kontakta oss så fort som möjligt. Skulle paketet redan vara skickat så står Candy Planet Sverige inte för en ny leverans. Det går heller inte att avbryta köpet i detta skedet.

3.3 Eventuellt Försenad Leverans

Även om majoriteten av våra leveranser levereras inom utlovad leveranstid händer det ibland att paket blir försenade hos våra leverantörer. Du kan när som helst se var din leverans är genom att klicka på spårningsnumret ni fått i ett separat mail / sms från fraktbolaget. Det går även bra att kontakta oss så återkommer vi så snart vi kan!

4. Priser

Priserna på vår webbsida anges i SEK (svenska kronor) och är ink. 12 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vi tillämpar ej ångerrätt på livsmedel med bäst-före-datum.

Om du lagt en order hos oss och sedan mailat oss om att häva köpet kan vi ej garantera att kunna häva köpet. Vårt lager-team packar beställningar löpande, vår kundtjänst är en separat avdelning som inte alltid hinner se mailen innan leveransen är skickad. Ser däremot kundtjänsten mail om att avbryta ordern innan leveransen är skickad så gör vi allt för att lösa detta.

5.1 Byte

Vi tillämpar inte heller bytesrätt på livsmedel med bäst-före datum.

5.2 Returer

Det är ej möjligt att returnera en order innehållande livsmedel med bäst-före-datum i enlighet med våra bestämmelser om ånger- och bytesrätt.

5.3 Ej uthämtade paket

Hämtar ni ej ut dina varor, så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande
299 kr. Detta gäller även om ni är på t.ex. semester. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

6. Reklamation

Om du anser att varan du mottagit på något sätt är felaktig meddelar du oss via kundtjänst. Det är viktigt att du meddelar oss om reklamationen så snabbt som möjligt. Skulle en tvist uppstå så följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) utlåtande.

7. Personuppgifter

Den 25 maj 2018 börjar en ny lag, GDPR att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs mer här:
Datainspektionen

Candy Planet Sverige är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. Candy Planet Sverige lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i punkterna nedan.

7.1 Vad menas med personuppgifter?

Med personuppgifter menas information som kan knytas till en enskild person.

7.2 Vilka uppgifter samlar vi in?

För att kunna hantera köp samt kundärenden lagrar vi följande uppgifter.
För- och efternamn, adress, telefonnummer, email samt köphistorik. Om kunden väljer att betala mot faktura lagras även personnummer. Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.

7.2 Vilka uppgifter delas?

Nedan kan du hitta en redogörelse för vilka bolag vi delar information med samt varför vi gör det.

7.2.1 Betalväxel

När du genomför ett köp delas information med vår betalväxel. Det som sparas är för- och efternamn, adress, email, telefonnummer, personnummer samt köphistorik. I dagsläget sköter Klarna alla betalningar åt oss.

7.2.2 Fraktbolag

För att kunna leverera din beställningar måste vi dela viss information med fraktbolaget. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans.
Email och/eller mobilnummer för avisering. I dagsläget använder vi Early Bird, Postnord & DHL för leverans.

7.2.3 Nyhetsbrev

Om du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn samt email med vår tjänsteleverantör. Vi sparar/delar för- och efternamn för att kunna göra utskicken mer personliga. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden/information.

7.2.4 Kundomdömen

Vi använder Trustpilot för att samla in kundomdömen. För att säkerställa att endast verifierade kunder lämnar omdömen så delas för- och efternamn, orderID samt epost.

7.3 Rätten att bli glömd

Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen).

7.4 Ta del av lagrad information

Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om dig hos oss.

8. Produktinformation

Vi kan inte garantera att alla bilder, rubriker, beskrivningar och övriga texter återger produktens verkliga utseende. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och bildfel. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund om produkten skulle avvika från bild, rubrik, beskrivning eller annan text. Vi förbehåller oss även rätten att ändra produktens bild, rubrik, beskrivning eller övrig text efter genomförd order.

9. Cookies

En cookie är en textfil som lagras på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val. En permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. En sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Vi använder inte permanenta cookies. Sessionscookies använder vi för att kontrollera om du är inloggad eller om du har placerat en vara i varukorgen, samt när du använder produktfilter.

Du kan även när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos dig. Om du inte vill tillåta cookies så kan du neka detta.
Om du nekar lagring av cookies kan du istället göra din beställning via e-post till info@candyplanet.se

Candy Planet Sverige använder Google Analytics som ett hjälpmedel för att få en bild av hur besökare använder webbplatsen. Informationen använder vi för att se hur besökaren, vår kund använder vår webbsida och våra olika kategorier och sidor. Vi tar fram besöksstatistik, exempelvis använder vi rapporter av besöken på webbplatsen för att förbättra innehåll, navigation och struktur. Informationen sparas inte hos Candy Planet Sverige.
Analysverktyget använder cookies och informationen som genereras av dessa genom din användning av webbplatsen vidarebefordras till och lagras av Google på servrar i USA. Google kan överföra denna information till tredje parter om det krävs enligt lag eller i de fall en tredje part behandlar informationen för Googles räkning.

Om du undrar över något kring detta, kontakta oss på info@candyplanet.se

10. Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

11. Bolagsinformation

Adress:

Candy Planet Sverige
Industrigatan 7
295 39 Bromölla

Org.nummer
200102155959

E-mail:
info@candyplanet.se